Sam na sam z orzeczeniami. Nauczyciele nie kryją frustracji lawiną dostosowań

Orzeczenie w polskiej szkole miało być narzędziem wsparcia. Dokumentem, który otwiera drzwi do dodatkowych zajęć, specjalistów, realnej pomocy. Tymczasem coraz częściej staje się papierem pełnym ogólnikowych zapisów, które trudno zrealizować w praktyce. Nauczyciel dostaje orzeczenie i zostaje z nim sam — bez ludzi, czasu i środków, które pozwoliłyby wypełnić zawarte w nim zalecenia.

Skala zjawiska rośnie z roku na rok. Według danych Ministerstwa Edukacji w samych szkołach podstawowych było około 166 tys. uczniów z orzeczeniami w roku szkolnym 2022/2023 i już około 182 tys. w kolejnym. W ostatniej dekadzie liczba dzieci posiadających takie dokumenty niemal się podwoiła. Szczególnie dynamicznie przybywa uczniów w spektrum autyzmu. Nie są to już jednostkowe przypadki — w niektórych klasach niemal połowa uczniów wymaga dostosowań.[CZYTAJ WIĘCEJ]

POWIĄZANE WPISY

04.12.2025

Prawo Nauczycielki, Prawo Nauczyciela – cykl krótkich porad prawnych ZNP

Prawo Nauczycielki, Prawo Nauczyciela – to nowy cykl krótkich porad prawnych ZNP, które znajdziesz na facebookowym...

Czytaj więcej

04.12.2025

Pilny problem w edukacji. Dyrektorzy szkół w całej Polsce alarmują

Posłanka Olga Semeniuk-Patkowska z PiS zapytała MEN w interpelacji co zrobiło, aby podwyższyć prestiż zawodu...

Czytaj więcej



KATEGORIE

AKTUALNOŚCI

NAJNOWSZE WPISY